Fraudebeleid

#vertrouwen is de basis

Fraudebeleid Dazure

Vertrouwen tussen jou en Dazure
Vertrouwen vormt de basis voor een goede relatie tussen Dazure en haar klanten. Als aanbieder van verzekeringen vertrouwen wij erop dat jij ons juist, volledig en tijdig informeert – zowel bij het afsluiten van een verzekering als bij het indienen van een claim. Alleen dan kunnen wij goed inschatten welk risico we nemen en eerlijk uitbetalen.

Waarom pakken wij fraude aan?

Helaas komt het voor dat mensen bewust verkeerde of onvolledige informatie verstrekken. Dit noemen we fraude. Fraude zorgt ervoor dat eerlijke klanten meer premie betalen dan nodig is en het schaadt het vertrouwen voor verzekeringen. Daarom doen wij ons best om fraude te voorkomen en op te sporen. Daarbij houden we ons aan de wet en de regels van het Verbond van Verzekeraars.

Wat bedoelen we met fraude?

Onder fraude verstaan wij het opzettelijk misbruik maken van een verzekering door de verzekeringnemer, verzekerde of – in geval van overlijdensrisicoverzekeringen – de begunstigde. Dit gebeurt met het doel een uitkering of ander voordeel te verkrijgen waarop je geen recht hebt volgens de polisvoorwaarden. Denk aan het opzettelijk niet nakomen van de mededelingsplicht (verzwijgen van belangrijke informatie) bij de aanvraag of het indienen van vervalste documenten bij een claim.

Hoe sporen wij fraude op?

Wij werken met zogenaamde fraude-indicatoren: signalen die kunnen wijzen op misleiding. Deze signalen zijn gebaseerd op richtlijnen die in de hele verzekeringsbranche worden gebruikt. Bij een vermoeden van fraude doen wij intern onderzoek. Soms nemen wij hierbij contact op met een medisch adviseur of schakelen wij de verzekeraar in. Uiteraard houden we ons altijd aan de privacyregels en gaan we zorgvuldig om met persoonlijke en medische gegevens.

Wat gebeurt er bij een vermoeden van fraude?

Als wij een redelijk vermoeden van fraude hebben, ontvang je een brief van ons waarin we je uitnodigen om jouw kant van het verhaal te vertellen. Dit noemen we hoor en wederhoor. Pas daarna beslissen we of er echt sprake is van opzettelijke misleiding en of we actie ondernemen.

Wat kunnen wij doen bij bewezen fraude?

- Als er aanspraak is gemaakt op een uitkering, keren wij deze niet uit.
- We beëindigen de verzekering onmiddellijk.
- We melden de fraude bij de verzekeraar.
- We registreren de fraude in ons interne frauderegister en in het Extern Verwijzingsregister (EVR).
- Mogelijk doen wij aangifte bij de politie, afhankelijk van de ernst en omvang van de fraude.
- We verhalen de gemaakte schade- en onderzoekskosten op de fraudeur.

Voor het verhalen van schade werken wij samen met de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). Dit kan ook bestaan uit administratieve kosten of bestede tijd voor onderzoek.

Vragen of zorgen?
Heb je vragen over ons fraudebeleid of vermoed je dat er iets niet klopt in jouw dossier? Neem dan gerust contact op via compliance@dazure.nl. Wij gaan zorgvuldig en vertrouwelijk met jouw informatie om. Bij Dazure vinden wij dat fraude niet mag lonen. Daarom pakken wij fraude serieus aan – eerlijk, zorgvuldig en in het belang van al onze klanten en een betrouwbare verzekeringswereld.

goedidee woonlastenverzekering