Dazure is een gevolmachtigd agent. Wij bieden verzekeringen aan die we zelf ontwikkelen. Dit doen we onder andere onder de labels GoedIdee en GewoonIdee. We doen dit met de familiemeetlat in ons achterhoofd. Met andere woorden, zou je dit ook zo doen bij je broer, zus en ouders?
En zo verwerken wij ook de persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming, Gedragscodes waaronder de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens en protocollen van het Verbond van Verzekeraars en overige relevante wet- en regelgeving. Een hele mond vol maar het komt erop neer dat we voldoen aan al deze richtlijnen.
We willen zo duidelijk mogelijk zijn over de gegevens die we van je verwerken.
In dit Privacystatement lees je welke gegevens we van je verwerken en met welk doel. Gegevens die je aan ons verstrekt, behandelen we vertrouwelijk. In het document beschrijven we op welke manier we met jouw gegevens omgaan en wat we onder persoonsgegevens verstaan. We passen het Privacystatement aan als er wijzigingen zijn.
Mocht je nog vragen hebben neem dan contact met ons op:
Dazure B.V.
Contactpersoon: Patricia Boer
E-mailadres: compliance@dazure.nl
We want to be as clear as possible about the data we process from you. In this Privacy Statement, you will read about which data we process from you and for what purpose. The data you provide will be treated confidentially. In this document we describe how we handle your data and what we mean by personal data.
If you have any questions please contact us at:
Dazure B.V.
Contactpersoon: Patricia Boer
E-mailadres: compliance@dazure.nl
Persoonsgegevens zijn gegevens die direct of indirect iets over jou zeggen. Bijvoorbeeld je naam en adres maar ook je inkomen of je postcode. Onder ‘verwerken’ van persoonsgegevens verstaan we alles wat er met persoonsgegevens kan worden gedaan, zoals het verzamelen, gebruiken, raadplegen en bewaren van je gegevens. Ook het verwijderen van jouw gegevens uit de administratie valt hieronder.
Persoonsgegevens van wie?
We verwerken persoonsgegevens van mensen met wie we een relatie hebben, willen krijgen of hebben gehad. Dit betreffen onder andere de gegevens van:
Hieronder zie je een overzicht van welke soort persoonsgegevens wij kunnen verwerken:
Als je een verzekering bij ons aanvraagt, dan vragen wij om je persoonsgegevens en om die van de (mede)verzekerde. Deze kunnen door ons, de verzekeraar en je adviseur worden gebruikt om:
2. Informatieplicht en de renseignering: voor de GoedIdee verzekering verwerken we je BSN om te kunnen voldoen aan de renseigneringsplicht, opgelegd door de Belastingdienst. Wij zijn wettelijk verplicht deze gegevens door te geven. Ook kan het zijn dat we je gegevens door dienen
te geven aan de AFM (Autoriteit Financiele Markten), DNB (De Nederlandsche Bank) of de AP (Autoriteit Persoonsgegevens).
6. Te zorgen dat de financiële sector veilig en integer blijft;
Voor fraudepreventie en –bestrijding maken we gebruik van en nemen we deel aan de Incidentenregisters en waarschuwingssystemen van de financiële sector. Het doel hiervan is om klanten van financiële instellingen en financiële instellingen zelf te beschermen.
Wij gebruiken tenminste één van de volgende gronden voor de verwerking van jouw persoonsgegevens:
We verstrekken jouw persoonsgegevens niet zomaar aan anderen. Dat mogen we wel doen als je ons daarvoor toestemming hebt gegeven, als we daartoe verplicht zijn op grond van de wet of een rechterlijke uitspraak, of als zo’n verstrekking ten dienste staat van onze doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens. Dazure mag je persoonsgegevens ook doorgeven aan andere partijen die werkzaamheden voor ons uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de automatiseerder van het systeem dat we gebruiken voor de verzekeringsadministratie. We hebben met deze partijen uitgebreide en grondige afspraken gemaakt over het verwerken van jouw gegevens. Bijvoorbeeld over geheimhouding en beveiliging. Deze afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst.
We schakelen deze partijen enkel in als dat past bij het doel waarvoor we je persoonsgegevens gebruiken. Deze partijen zijn onder andere:
Dazure neemt passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot jouw persoonsgegevens te voorkomen. Zo zorgen wij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is door middel van 2-factor authenticatie en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden.
Hieronder staat per situatie vermeld hoelang wij jouw gegevens bewaren.
Lopende polis
Tijdens de looptijd van een polis bewaren wij al de door jou aangeleverde gegevens. Als je tijdens de duur van de overeenkomst de verzekeringnemer, verzekerde of begunstigde wilt wijzigen dan kan dat te allen tijde. De gewijzigde gegevens worden bewaard gedurende de looptijd van de polis.
Beëindigde polis (royement of na uitkering)
Wij bewaren jouw gegevens voor een periode van 7 jaar na beëindiging van de polis of na uitkering van het verzekerd bedrag.
Geannuleerde aanvraag (je bent uiteindelijk geen klant bij Dazure geworden)
Wij bewaren jouw gegevens 6 maanden waarna deze automatisch worden verwijderd. Dit geldt ook voor medische gegevens en/of aanvullende informatie die is verstrekt tijdens het aanvraagproces.
Voor alle genoemde termijnen geldt dat in geval van vragen of geschillen of wanneer in een dossier onderzoek wordt gedaan, dat de bewaartermijn kan worden opgeschort zolang het dossier in behandeling is.
Je hebt specifieke rechten ten aanzien van de verwerking van jouw persoonsgegevens. Hieronder staat een beschrijving van de rechten die je hebt. Als je hier vragen over hebt of gebruik wilt maken van een van deze rechten, kan je een e-mail sturen naar servicedesk@dazure.nl. Wij doen ons uiterste best binnen 5 werkdagen te reageren maar wijzen vriendelijk je op de wettelijke reactietermijn van 1 maand.
Recht op inzage, rectificatie en aanvulling
Je hebt het recht om inzage te krijgen in de gegevens die we van jou verwerken. Als de gegevens onjuist of onvolledig zijn dan heb je het recht deze te corrigeren of aan te vullen.
Recht van verzet, recht op bezwaar en recht op wissen
Dazure gebruikt jouw gegevens om je gericht te informeren over verzekeringsproducten (diensten) die voor jou relevant kunnen zijn. Als je dit niet op prijs stelt, horen wij dat graag. Dit betreft niet informatie over een lopende polis, die informatie dienen we je verplicht toe te sturen.
Recht op gegevenswissing/vergetelheid
Als je je gegevens volledig wilt laten verwijderen uit het systeem van Dazure, kan dat met in achtneming van de bewaartermijnen zoals hierboven genoemd bij ‘Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens’. Na het verstrijken van deze termijnen, verwijderen wij jouw persoonlijke gegevens automatisch, je hoeft hier geen apart verzoek voor in te dienen.
Recht op overdraagbaarheid/dataportabiliteit
Je hebt het recht op overdracht van jouw persoonsgegevens aan jezelf of aan een andere organisatie op jouw verzoek.
In verband met een verantwoord acceptatie-, risico en fraudebeleid dienen wij je gegevens raadplegen en vastleggen bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) in Den Haag. Doelstelling van de verwerking van de persoonsgegevens bij Stichting CIS is voor verzekeraars om risico’s te beheersen en fraude tegen te gaan. Wil je meer weten over de Stichting CIS en hoe zij met persoonsgegevens omgaat? Kijk dan op de website, www.stichtingcis.nl.
Bij de medische acceptatie maken wij gebruik van Responsive Artificiële Intelligentie (RAI). Dit helpt bij het beoordelen van verzekeringsaanvragen door een inschatting te maken op basis van eerdere, anonieme gegevens. Responsive betekent dat de AI-tool blijft leren en regelmatig wordt gecontroleerd op eerlijkheid, transparantie en betrouwbaarheid.
Als je een verzekering aanvraagt, vul je een gezondheidsverklaring in met medische gegevens. Onze AI-tool bekijkt deze gegevens en vergelijkt ze met eerdere, anonieme aanvragen om een inschatting te maken. Een medisch acceptant bekijkt altijd het advies van de AI en neemt de uiteindelijke beslissing. Dit betekent dat de AI niet automatisch beslist. De AI heeft geen toegang tot persoonlijke gegevens zoals je naam, contactgegevens of polisnummer en kan je dus niet herkennen.
We maken gebruik van RAI omdat dit zorgt voor snelheid en nauwkeurigheid, maar ook voor eerlijkheid en duidelijkheid. Het systeem leert bij en wordt voortdurend gecontroleerd om te voorkomen dat er vooroordelen in de beoordeling sluipen. Hierdoor worden beslissingen eerlijker en begrijpelijker.
Wij kunnen onze klantenservice verbeteren door sneller te reageren. Daarmee kunnen we de aanvraag sneller afhandelen en hiermee ervoor zorgen dat de doorlooptijd voor jou als klant korter is. We vinden het ook belangrijk om de druk op de zorg te verminderen door een efficiënte afhandeling van medische acceptatie, waardoor artsen en medisch specialisten minder worden belast met beoordelingen. Een medisch acceptant neemt altijd de uiteindelijke beslissing en kan afwijken van het AI-advies.
We voldoen aan de wetgeving (AVG) en garanderen menselijke controle (AVG Art. 22). We nemen strenge maatregelen om je gegevens te beschermen door al je gegevens te versleutelen en te verwerken in een beveiligde omgeving. Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot deze beveiligde omgeving. Tot slot controleren we regelmatig of de AI-tool eerlijk en transparant blijft werken.
Bij het ontwikkelen van het AI-model zijn wij uitgegaan van het Ethisch Kader van het Verbond van Verzekeraars. In het Ethisch Kader staan belangrijke regels, zoals: mensen houden de controle over beslissingen, niet de computer, privacy van klanten wordt goed beschermd, AI mag niemand benadelen of discrimineren.
De Familiemeetlat is voor ons belangrijk en geldt ook voor het gebruik van het AI model: zouden wij een product of manier van werken ook aanbieden aan onze familie? Vragen over AI bij Dazure? Neem gerust contact op via compliance@dazure.nl.
Wij hebben passende maatregelen genomen om jouw bezoek aan en het gebruik van onze site te beveiligen en om misbruik te voorkomen. Alle personen die van de gegevens kennis kunnen nemen, zijn gehouden tot geheimhouding daarvan. Als je onze website bezoekt om informatie te verkrijgen, kunnen bezoekersgegevens door ons verzameld en opgeslagen worden om de gebruiksvriendelijkheid van de website te bevorderen. Het is mogelijk dat er kleine tekstbestanden (cookies) naar jouw computer worden gestuurd ter vergemakkelijking van de communicatie via het elektronische communicatienetwerk.
Dazure maakt gebruik van Google Analytics cookies, let wel; deze worden enkel gebruikt om te monitoren vanaf welke apparaten de gezondheidsverklaring wordt ingevuld. Dit doen we om beter inzicht te hebben in het functioneren van onze website en documentatie.
Dazure spant zich in voor een zo zorgvuldig en actueel mogelijke weergave van de gegevens op onze site. Ook streven wij naar een goede toegankelijkheid van de website en van de door onze langs elektronische weg aangeboden diensten. Onjuistheden en onvolledigheden kunnen echter voorkomen. Wij behouden ons daartoe het recht voor om de inhoud van de informatie op deze website te wijzigen.
Ben je het niet eens met de wijze waarop we jouw persoonsgegevens verwerken of omgaan met jouw rechten als klant? Neem dan contact met onze Functionaris Gegevensbescherming:
Patricia Boer, E-mailadres compliance@dazure.nl.
Je kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kijk daarvoor op: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/een-tip-of-klacht-indienen-bij-de-ap.
De tekst van deze disclaimer kan door ons worden aangepast gelet op nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het kader van onze bedrijfsactiviteiten. Het verdient daarom aanbeveling deze tekst met enige regelmaat te raadplegen op onze website.
Vragen:
Indien je vragen hebt over deze disclaimer (privacy statement) kun je je wenden tot:
Dazure B.V.
compliance@dazure.nl
Telefoonnummer 076 531 0758