Wat is de behoefte van de klant?

#Minder Overlijdensrisicoverzekeringen naast hypotheek gesloten

De laatste tijd ontvangen we steeds meer annuleringen van verzekeringsaanvragen, omdat er van geldverstrekker wordt gewisseld en deze geen verplichting tot het afsluiten van een ORV kent. Betekent dit automatisch dat de behoefte van de klant om een ORV af te sluiten er niet is? Of heeft de klant de behoefte wel, maar wordt hier alsnog van afgezien?

Belangrijk blijft dat artikel 4:23 Wft aangeeft dat er bij een hypotheekadvies altijd gekeken moet worden of de consument de lasten nog kan blijven betalen als er sprake is van een calamiteit (zoals overlijden partner, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid). Een verzekering om het risico tegen AO-WW af te dekken wordt sinds het provisieverbod al een stuk minder gesloten. Zijn al die adviseurs er dan inderdaad van overtuigd dat er geen problemen zullen zijn als een van deze moeilijke momenten voorbij komen in het leven van hun klant, die net blij de deur uit is gelopen met een hypotheek? Is met het vervallen van de verplichting ook meteen de behoefte van de klant vervallen?

Maak de verzekeringsbehoefte van de klant inzichtelijk, bespreekbaar en begrijpelijk. Gebruik bijvoorbeeld Pokket. Of lees in ieder geval dit stuk vanuit DFO. Ook helpen we je graag om gezamenlijk een aanbod te kunnen doen richting de relaties die je momenteel in portefeuille hebt met een hypotheek en zonder (benodigde) verzekeringen. Bijvoorbeeld door een mailing op te zetten om jouw relaties alsnog bewust te maken van deze risico’s.

Zorg er anders in ieder geval voor dat er in het klantdossier zorgvuldig is onderbouwd, waarom er voor gekozen is om geen verzekering af te sluiten.