Hoe wij omgaan met betalingsachterstanden

#blog

Stel, je zit even krap bij kas…

Bijna iedereen heeft het wel eens. Je geld verdwijnt van je bankrekening als sneeuw voor de zon, alle kosten komen tegelijk. En tot overmaat van ramp gaat dan natuurlijk ook je auto stuk. Of erger: je bent je baan verloren, je zit als freelancer even zonder werk of je bent langdurig ziek geworden. Dan kan het zijn dat je moeite hebt om al je vaste lasten te betalen, hoe graag je dat ook zou willen.

Milde toon
Wij vinden het daarom belangrijk onze klanten niet meteen een boos bericht te sturen als er een betalingsachterstand is. We hebben een milde toon om klanten eraan te herinneren dat de premie niet betaald is. Het is vast niet uit kwade wil, iemand zal het misschien even lastig hebben. Met een zin als “misschien kun je er zelf niks aan doen” tonen we aan dat we begrijpen dat het ook onmacht kan zijn. Bijvoorbeeld omdat er een incassoblokkade op je rekening staat. Of omdat we per ongeluk nog van een oude bankrekening proberen te incasseren waar geen geld meer op staat. Stel, je bent aan het scheiden en zes jaar geleden heb je bij ons een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Wij begrijpen dat je dan niet gelijk denkt: oh we moeten Dazure laten weten dat ze van een ander bankrekeningnummer moeten gaan incasseren (wel? wauw!).

Wetgeving
We zijn wel gebonden aan een aantal wettelijke bepalingen. Zo zijn wij wettelijk verplicht om in een betalingsherinnering te vermelden wat er gebeurt als er niet betaald wordt. Daar komen we niet onderuit. Dit staat daarom ook in de mail:

“Als deze premie binnen 30 dagen na het versturen van deze mail niet volledig is betaald, dan komt de dekking automatisch te vervallen en kun je geen rechten meer ontlenen aan de verzekering. In dat geval zal de polis worden beëindigd, omdat de premie niet is betaald.”

We sms’en, mailen, sturen brieven, bellen ….
Als de eerste automatische premie-incasso mislukt, dan doen we twee weken later nog een poging. Indien we het mobiele nummer van de klant hebben, dan sturen we een sms’je om die tweede incassopoging aan te kondigen. Als de tweede incasso ook niet lukt, dan sturen we een mailtje met de eerste betalingsherinnering. Daarna volgt nogmaals een herinnering die we zowel per post als via de mail sturen. We doen er alles aan om de polis te laten doorlopen. Meestal wil de klant de polis heel graag behouden! Zeker als de polis verpand is aan een hypotheekverstrekker. Als de betaling uitblijft na al onze pogingen, dan bellen we met de financieel adviseur. Of met de klant zelf, om verhaal te halen. We gaan nog net niet bij hem thuis langs.

Met een betalingsregeling kan de polis meestal blijven doorlopen. Zit jij financieel in zwaar weer en heb je moeite de premie te betalen? Neem dan contact met ons op.

We beëindigen de polis niet zomaar!

Liefs,
Barry