Loslaten van het draaiboek

#zoals verwacht loopt alles anders

Wij hebben het geluk dat we bij een gezond, mooi bedrijf werken. Daardoor is er ruimte, en zelfs de noodzaak (vinden wij), om ook iets voor een ander te doen. Tussen de financiële werkzaamheden door hou ik het hele jaar mijn ogen open voor behoeftes waar wij een steentje aan kunnen bijdragen. Dazure staat inmiddels ook wel een beetje bekend als een ‘maatschappelijk betrokken’ bedrijf, zoals dat zo mooi heet. Maar wij doen dat op onze eigen manier.

Natuurlijk draait het hier vooral om productontwikkeling en polissen verkopen, laten we dat voorop stellen. Dazure is geen liefdadigheidsinstelling. Maar als we daar succesvol in zijn, ontstaat er ruimte om ‘geld en tijd’ weg te geven. Hoe leuk is het om een cadeautje te geven aan iemand? Dat kan zelfs fijner zijn dan een cadeautje krijgen.

Ook dit jaar hebben wij met de Bredase Singelloop weer geld opgehaald voor onze ‘vriend’ Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO) Breda. We zijn samen met SMO volop bezig met de voorbereidingen van de Verwendag die half december gaat plaatsvinden bij SMO. Op deze dag kunnen cliënten van SMO deelnemen aan allerlei verwennerijen. Er is een kapper, een stoelmasseur, er worden nagels gelakt en de mensen krijgen mooie feestelijke kleding voor het Kerstdiner van een paar dagen later. Bijna alle Dazuurtjes zijn die dag aanwezig. Annick, Jessy, Sanne en Mike zorgen voor een uitgebreid lunchbuffet, Mariëlle en Anita organiseren een workshop Kerststukjes maken, Esther en Milou gaan nagels lakken, Dominique en Elodie gaan kledingadvies geven en Bente en ik gaan rond met cake en chocolade. Iedereen wordt verwend!

Vanuit ons eigen vakgebied zijn we geneigd alles zorgvuldig te plannen, zodat die dag helemaal volgens een draaiboek verloopt. Op uur en tijd, lekker alles onder controle. Maar wat ons vooral op het hart wordt gedrukt door de medewerkers van SMO: bereid je voor op een beetje chaos. Het valt niet 100% te plannen, laat dat los. Zij zijn als organisatie juist gewend om heel flexibel te zijn en om in te spelen op wat er op dát moment (niet) gebeurt. Met hun doelgroep weet je nooit waar je aan toe bent. Dat is het enige wat je zeker weet. ;) Heel leerzaam voor ons.